Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2020

Ελιά: Διαθεματική Προσέγγιση


   Σε μια αγροτική περιοχή όπως το χωριό μας που κάθε χρόνο όλοι ασχολούμαστε με το λιομάζωμα, δεν θα μπορούσαμε να μην ασχοληθούμε με αυτό το υπέροχο δέντρο, που μας προσφέρει τους πολύτιμους καρπούς του!
Αρχικά, καταγράψαμε με μορφή ιστογράμματος όλα όσα θέλαμε να μάθουμε για την ελιά…

Ο μύθος της Αθηνάς και του Ποσειδώνα

    Μέσα από το υπέροχο βιβλίο «Αθήνα, η πόλη της Αθηνάς» (του Φιλ. Μανδηλαρά σε εικονογράφηση Νατ. Καπατσούλιας), γνωρίσαμε τον μύθο της θεάς Αθηνάς που ήρθε σε αντιπαράθεση με τον Ποσειδώνα στη διεκδίκηση της θέσης του προστάτη της Αθήνας, με τη θεά Αθηνά να υπερισχύει χρησιμοποιώντας ως «όπλο» της την ελιά!



Κι εμπνευσμένοι από την υπέροχη εικονογράφηση της κ. Καπατσούλιας, δουλέψαμε ομαδικά για να αποδώσουμε με ζωγραφική τον μύθο…



Παροιμίες κι εκφράσεις με το… λάδι!


Μάθαμε παροιμίες κι εκφράσεις με το λάδι, τις 
καταγράψαμε και αναφέραμε περιπτώσεις που τις χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας…








Αινίγματα με το Λάδι και την Ελιά





Οι χρήσεις του λαδιού
     Συζητήσαμε για τις χρήσεις του λαδιού και αξιοποιώντας την Τεχνολογία, φτιάξαμε στον υπολογιστή ένα σχετικό ιστόγραμμα και το εκτυπώσαμε



Λάδι και…. Φυσικές Επιστήμες!

    Κάναμε ένα πείραμα χρησιμοποιώντας ίσες σε όγκο ποσότητες λαδιού, νερού (το οποίο είχαμε χρωματίσει με κόκκινο μελάνι) και μπλε οινοπνεύματος… Τι θα γινόταν αν τα βάζαμε και τα τρία στο ποτήρι; 
Τα παιδιά, ως μικροί επιστήμονες, κατέγραψαν με ζωγραφική τις υποθέσεις-προβλέψεις τους και μετά την υλοποίηση του πειράματος, έκαναν παρατηρήσεις τις οποίες επίσης κατέγραψαν.




    Γιατί όμως τα 3 υγρά δεν «μπερδεύτηκαν» μεταξύ τους αλλά δημιουργήθηκαν 3 στρώσεις; 

Η απάντηση ήρθε από τα ίδια τα παιδιά που συμπέραναν ότι αυτό οφείλεται στο διαφορετικό βάρος κάθε υγρού. Κι επειδή το πείραμα αφορά τη διαφορετική πυκνότητα κάθε υγρού η οποία συνδέεται με το «ειδικό βάρος» του, η εξήγηση που έδωσαν είναι πολύ κοντά στην επιστημονική!

Φτιάχνουμε… ελιόψωμο! 
 
   Διαπιστώνοντας ότι τα περισσότερα παιδιά δεν είχαν δοκιμάσει ελιές, σκεφτήκαμε να φτιάξουμε ελιόψωμα για να πάρουν μια… γεύση!
Με τη βοήθεια δύο πρόθυμων μαμάδων… τα καταφέραμε! Γράψαμε τη συνταγή….


…. μετρήσαμε τα υλικά και ακολουθώντας τις οδηγίες τους το αποτέλεσμα μας δικαίωσε! Μύρισε όλο το σχολείο…. και πραγματικά το απολαύσαμε μικροί και μεγάλοι!







Στο τέλος μάλιστα σκεφτήκαμε και σύνθετες λέξεις…. με αφορμή την ερώτηση «με τι άλλο υλικό θα μπορούσαμε να φτιάξουμε ψωμάκια;»










Το «Λιομάζωμα» του Θεόφιλου!

    Επεξεργαστήκαμε τον γνωστό πίνακα ζωγραφικής “Το μάζεμα των ελαιών εν Μυτιλήνη” του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, τον περιγράψαμε εστιάζοντας στα χρώματα, την ενδυμασία και την εργασία των ατόμων που απεικονίζει….
…. κι εμπνευστήκαμε για να δημιουργήσουμε τους δικούς μας πίνακες ζωγραφικής, αξιοποιώντας με κολάζ ένα στοιχείο του πίνακα.



«Η Ελιά της Αγάπης»
Ομαδική εργασία από το ολοήμερο τμήμα

Φυτεύουμε ελιές στο σχολείο μας!

    Ολοκληρώνοντας τη θεματική μας προσέγγιση, αποφασίσαμε να φυτέψουμε ελιές στο σχολείο μας! Κι επειδή χωρίς την πολύτιμη βοήθεια των γονιών που μας πρόσφεραν τις ελιές αλλά και βοήθησαν τα παιδιά να τις φυτέψουν τίποτα δεν θα είχε γίνει, τους χρωστάμε ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ!!!!!!!!  





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου